Duit Tabung Nak Pergi Holiday Kat Bandung

Selasa, April 28, 2009

Resepi - Sambal Ikan Keli



Dah lama nak kongsi resepi ni sebenarnya tapi asik delay jek. So, arini aku menghadiahkan korang resepi aku. Selamat Mencuba !!


***************************************************************************************

SAMBAL IKAN KELI


Bahan-Bahan Yang Diperlukan :-



1) Cili Merah - 5 batang
2) Cili Padi - 10 batang
3) Bawang Besar - 2 biji
4) Bawang Putih - 5 ulas
** kisar bahan diatas seperti gambar di bawah **



********

~ Semestinya ikan keli la kan ... 1 kilo ~
** dibersihkan dan direndam dengan air asam selama 20 minit untuk hilangkan hanyir **
** setelah 20 minit, basuh sekali lagi dan gaul dengan serbuk kunyit dan garam **


*********


CARA - CARA UNTUK MEMASAK :


~ goreng ikan keli sehingga garing, pastu angkat dan ketepikan ~


********


~ panaskan minyak, tumis bahan kisar tadi sehingga garing ~


********




~ masukkan sedikit serbuk kunyit dan garam secukup rasa ~


*******


~ masukkan ikan keli yang telah digoreng tadi dan gaul rata ~



********************************


INILAH HASILNYA :


~ AMACAM ?? TERLIUR TAK ?! HUHU ... YEKYEK JEK AKU NI. APEPUN CUBA TAU JANGAN TAK CUBA ~

Tiada ulasan:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin