Duit Tabung Nak Pergi Holiday Kat Bandung

Selasa, April 27, 2010

Aku Suka Makan !!

Aku suka makan. Gila kau tak suka makan. Kalau tak suka makan, takdelah aku membesar bagai juara.

Pada yang mengenali aku secara peribadi especially kawan-kawan aku, diaorang tahu aku memang kaki makan. Ajak saja aku pergi makan kat mana pun, memang aku follow walaupun nama makanan tu pun aku tak pernah dengar mahupun lihat rupanya.

Kalau bab makan, aku memang agak adventurous orangnya. Aku suka cari tempat makan baru. Kalau sedap dan memuaskan hati aku, confirm aku akan pergi lagi dan lagi dan lagi dan lagi ....

Sifat aku ini sangat bertentangan dengan Encik Rizal. Dia tak cerewet dalam memilih makanan cuma kalau makanan Barat yang nama ala-ala pelik dan tergeliat lidah nak menyebut beserta harga yang kadang-kadang tak munasabah, dia memang tak suka. Makanan luar yang dia boleh makan berkali-kali hanyalah Sushi dan Shasimi. Itupun sebab dia pernah menetap kat Jepun selama 2 tahun. Kalau tak, memang haremmm la dia nak makan ...

Encik Rizal tak suka keju. Aku pulak hantu keju. Kalau pergi kedai yang serve Western food, mesti mata melilau cari menu yang ada keju. Tiba-tiba tengah menaip ni teringat lagu 'aku suka singkong, kau suka keju ah ah' .... hahaha

Encik Rizal sangat suka nasi putih. Dalam sehari kalau tak jumpa nasi alamat macam orang mati bini. Tak tentu arah. Lauk dia tak kisah. Kalau aku masak ikan bilis, letak cili padi dengan kicap dan telur dadar pun dia dah cukup berselera. Yang penting nasi mesti panas-panas.

Kalau aku pulak, memang tekak murtad gitu. Kalau berjalan pergi mana-mana mesti nak makan kat kedai yang pelik-pelik. Aku suka makan makanan Western or Italian macam burger ke, pasta ke. Nasi memang aku tak pandang lah. Nanti mesti Encik Rizal buat muka kerut-kerut seribu pastu tanya 'kat sini nak makan apa??'. Kadang-kadang suka tengok dia macam tu, so sweet.

Tapi, adakalanya aku ikutkan juga tekak Encik Rizal. Kesian pulak kan tengok dia makan macam nak taknak. Makan burger sebiji harga RM20++ pastu makan dengan hati yang tidak suka, tak syiok kau tau tak !! Kalau pergi tempat-tempat pilihan aku, biasanya kitaorang share jek. Takut Encik Rizal tak habis makan. Kau bayangkan, pergi makan kat Secret Recipe pun dia order menu yang ada nasi dengan chicken chop tu. Itu jelah yang dia order setiap kali pergi makan kat sana. Aku suruh order lain, takde maknanya dia nak.

Itulah kami. Berbeza tapi serasi.

Oleh kerana kecintaan dia terhadap nasi putih, aku memang jarang masak menu lain kat rumah. Aku cuma pelbagaikan lauk pauk jelah. Kalau adik-adik aku atau ada orang datang baru aku tukar menu, masak mee kari ke spageti ke.

Apapun, yang penting aku memang suka makan. Kalau bosan-bosan kat rumah, confirm ada je benda yang aku nak masak. Tu yang tetiba google resepi pai ayam la, kek nanas la, kek carrot la, karipap la. Hahaha

Sebab Aku suka makan !!!!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin