Duit Tabung Nak Pergi Holiday Kat Bandung

Ahad, Julai 18, 2010

Santapan Pagi : Meehoon Goreng

Setelah penat memikirkan nak masak apa untuk breakfast pagi ni, akhirnya Encik Rizal bagi cadangan masak Meehoon Goreng.

Oleh sebab bahan-bahan semua ada, so pagi-pagi tadi gagahlah aku menggoreng meehoon untuk breakfast kami berdua hari ini. Rasanya, bukan setakat breakfst, makan tengahari pun kami akan bantai meehoon itu. Miahahahaha ^_^ penjimatan adalah perkara yang menyeronokkan. *padahal malas nak masak lagi*


Meehoon aku simple je. Meehoon putih. Encik Rizal memang suka meehoon versi putih ni. Sekali hadap 2 kali tambah jugakla.
Jom kongsi resepi Meehoon Putih Simple Tapi Nyumnyum Versi Puan Faizah ... hehehe




MEEHOON GORENG VERSI PUTIH


Bahan-bahan : (Makan untuk 3-4 orang atau 2-3 kali makan)

1/2 kilo meehoon (direndam atau dicelur)
100gm daging (direbus dan dipotong kecil)
1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
Segenggam ikan bilis
3 batang sawi (dipotong)
1 batang lobak merah (dipotong dan hiris halus memanjang)
2 batang fishcake (dipotong)
5 biji fishball (dibelah 4)
2 keping tauhu (dipotong kecil dan digoreng)
2 cawan air rebusan daging
Taugeh
Garam
Minyak untuk menumis



Cara-cara memasak :

1. Kisar/tumbuk bawang merah, bawang putih dan ikan bilis.
2. Panaskan minyak, tumis bahan kisar sehingga naik bau.
3. Masukkan lobak merah dan daging, kacau lebih kurang 5 minit.
4. Dahtu masukkan fishcake, fishball dan air rebusan daging biar sedikit mendidih.
5. Masukkan meehoon dan gaul rata dan sampai air kering.
6. Bubuh garam secukup rasa.
7. Masukkan tauhu, sawi dan taugeh. Gaul lagi. Kalau meehoon dah lembut, bolehlah tutup api dan angkat untuk dihidangkan.


# kalau rajin, bolehlah buat telur dadar, gulungkan, potong dan tabur atas meehoon. nak tabur daun sup dan bawang goreng pun boleh. lagi sodappp. tapi aku tak buat sebab malas. miahahaha





2 ulasan:

diraja22 berkata...

best jg, yg penting air tangan sendiri..

Jehan Najib berkata...

kitorg pggl ni bihun singapore.. tang mana yg singapore nye tk tau la.. heheheh

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin