Duit Tabung Nak Pergi Holiday Kat Bandung

Rabu, Oktober 12, 2011

Percubaan Pertama - Lemon Meringue Pie

Sejak kebelakangan ni, rajin pulak aku try resepi baru especially dessert la. Last week aku buat Pavlova. Semalam, aku try pulak buat Lemon Meringue Pie.

Bersemangat betul aku membuat benda ni. Adik aku pun tolong sama.

Cara nak buat agak rumit sebab ada 3 langkah. Nak kena buat pie crust, lepas tu buat lemon filling pulak. Last sekali buat meringue dia.

Huhu ...

Hasil percubaan pertama kali ni tak berapa menjadi. Lemon filling dia agak cair. Tapi, ada aku kisah. Yang penting still edible.

Lain kali kena cuba lagi sampai dapat buat yang sesempurna mungkin. Harap-harap tidaklah aku putus asa.

Jom tengok hasilnya ...




baru kuar oven ...




selepas disejuk bekukan. filling dia nampak jek macam pekat maybe sebab simpan dlm freezer. meringue dia pun pecah sikit. tapi rasa yumyum jugak ... hahaha =)




Lepas ni dah janji dengan adik aku nak try buat Red Velvet Cake pula. Resepi dah ada, tunggu masa je nak buat. Tapi, sebelum tu rasa macam nak try buat Puding Karamel la =)

Ish ish ish manalah tak gedempol badan aku ni ....

1 ulasan:

OgysiJemariSeni berkata...

Sedap nampak tu... Kalau sebelah umah boleh ketuk pintu muuhahaha

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin