Duit Tabung Nak Pergi Holiday Kat Bandung

Selasa, Oktober 11, 2011

Rancangan Masak-Masak

Macam yang semua tau (macamlah), aku memang suka masak. Dan makan. Jadi untuk tambah pengetahuan dalam bab masak-memasak, aku suka sangat tengok rancangan masak-masak. Thanks to Astro sebab ada channel maca AFC dan TLC yang memang banyak rancangan masak-masak yang best.

Banyak benda yang aku belajar melalui rancangan2 ni walaupun aku tak pernah cuba apa yang diaorang masak kecuali beberapa jenis dessert sebab aku hantu dessert. Tapi pengetahuan tentang pelbagai jenis bahan-bahan dan skill memasak tu kira meningkat la juga.

Antara rancangan kegemaran aku ialah  ....




Chef At Home. Nama chef ni, Micheal Smith. Rancangan ni best sebab dia masak tak guna resepi. Main campak-campak je tapi still nampak sedap. Kalau dapat suami macam chef ni memang makin bertambah gemuk la aku sebab setiap hari dapat makan makanan yang lazat-lazat. Huhhhh nasib baik tak dapat ... hahahaha =)





Fresh with Anna Olson. Dulu suka tengok dia kat rancangan Sugar. Kalau rancangan Sugar, dia buat macam-macam jenis dessert yang memang kalau tengok boleh meleleh air liur sebab sangat sedap walaupun tak dapat rasa. Tapi dalam rancangan ni, dia ajar masak gunakan bahan-bahan fresh. Nampak macam senang je dia masak. Hasil pun sangat superb. Bila nak jadi hebat macam ni ekh ???





Siapa yang tahu rancangan ni kan .. memang famous semesta alam. Actually, rancangan ni  pertandingan memasak. Tapi aku still suka tengok. Gordon Ramsay ni kalau menjerit depan muka aku, mahu menangis melalak-lalak kot aku. Perghh .. memang boleh terkencing, tercirit bagai agaknya kalau kena tengking dengan dia.





Ni lagi satu rancangan famous semesta alam. Versi Malaysia pun dah ada cuma belum tayang kat TV. Ni pun pertandingan juga. Kalau dapat masuk mesti best. Memang ada dia buat audition kat JB, tapi seganlah nak pergi. Aku ni masak-masak ala-ala kampung boleh la. Tetiba dia suh masak ala-ala hotel 5 bintang, tak ke naya. Lain tahun jela cuba hahaha




Kamu-kamu ada rancangan memasak yang kamu-kamu suka tak? Yang boleh memberi inspirasi dalam kehidupan seharian ??

Rancangan masak-masak terbitan Malaysia pun banyak yang best terutamanya yang membabitkan Chef Wan. Aku memang suka tengok. 

Tak kiralah rancangan Melayu ke Omputih ke yang penting kita ambil yang elok untuk jadikan ilmu. Tak gitu ??

1 ulasan:

misz beauty berkata...

menambah ilmu tgk diorg ni masak2 kan.. ;-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin