Duit Tabung Nak Pergi Holiday Kat Bandung

Ahad, November 20, 2011

Bercucuk Tanam

Tajuk entry bukanlah hobi aku. Aku memang tak pandai bercucuk tanam ni. Arwah nenek aku cakap tangan aku ni jenis 'panas'. Tanam apapun mesti tak jadi. Mati. Layu. Mungkin sebab tu aku tak minat bercucuk tanam ni.

Bila ada rumah sendiri pun, memang jenis rumah tak bertanah. Kalau ada pun cuma cukup untuk buat letak pasu bunga. Nak tanam-tanam pokok ni memang tak la kan. Tanah sekangkang kera kata orang. 

Tapi, bulan lepas daddy aku ada bagi benih pokok cili padi. Mula-mula aku memang malas nak ambil, tapi Encik Rizal kata bawak je balik. Dialah yang rajin tukarkan benih masuk pasu separuh, cucuk kat tanah sekangkang kera separuh.

Aku memang tak rajin la nak tengok benda tu. Dialah yang rajin pagi-pagi siram pokok semua. Kalau aku memang setahun sekali kot, tunggu datang mood rajin.

Entah bila masa mood aku rajin aku datang, aku pun belek la pokok cili tu, tup-tup tengok dah berbunga. Dah ada yang berbuah pun. Huhu seronoknya. Tak sangka tanah sekangkang kera tu boleh memberi hasil.

Setakat 2-3 jenis bolehlah kot nak layan. Kalau segala jenis pokok nak tanam kat situ memang tidaklah. Tak pasal mati kering sebab tak cukup zat.

So, buat masa ni tumpukan sepenuh perhatian pada yang ada je dulu. Pokok serai aku pun memang subur depan rumah. Memang tak pernah beli serai kat kedai semenjak pokok tu menjadi. Yang tak tahan, daun dia cepat tumbuh. Tau-tau dah nak sama tinggi dengan pagar. Apecer ??? Encik Rizal la tukang gunting rambut dia. Nak harapkan aku, memang takkan =)









Tiada ulasan:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin